O nas

Zaczęło się od pasji. Nazywam się Kamila Zalewska-Firus i w 2018 roku napisałam grę dla córki Jagody pod tytułem Jagodowy Las. Odzew społeczności sprawił, że wraz z Marcinem Kubiesą, autorem Mistrza Baśni zrealizowaliśmy udaną zbiórkę RPG dla dzieci na wspieram.to.

Po zbiórce miałam dwie możliwości: zamknąć projekt, albo rozwijać go kosztem założenia firmy. Postanowiłam założyć firmę! 🙂

Fajerbol Junior to linia prostych gier fabularnych, dedykowanych do prowadzenia dzieciom. Nazwa związana jest z uproszczeniem Fajerbola, gry stworzonej przez Łukasza Skavenlofta Kołodzieja i resztę “ekipy Fajerbola”, bez której nie powstałby Jagodowy Las: Karola Sidsona Ulatowskiego, Tytusa Lokiego Rducha, Bjorna Ericssona, Jarosława Yarina Bombę, Macieja Sznurka Sznurkowskiego, Jędrzeja Śmietańskiego oraz wiele innych osób. Poniżej kalendarium.

2018

23 maja – Na zamkniętej grupie “ekipy Fajerbola” pokazuję roboczą wersję Jagodowego Lasu. To mała gra fabularna o krasnoludkach, którą napisałam na przyszłość, dla mojej córki Jagody. Gra ma sporo uproszczeń względem klasycznej mechaniki Fajerbola i napisana do prowadzenia dzieciom. Cały zespół pomaga i zaczyna pracę nad tekstem – sugestie, korekta, redakcja, poszukiwanie legalnych grafik. Otrzymuję mnóstwo pomocy ze strony chłopaków.

4 października – na Erpegowym Piekiełku (po sugestii Skavenlofta) publikuję opis gry z informacją o poszukiwaniu testerów. Odzew jest imponujący: post dostaje mnóstwo lajków i udostępnień, zgłasza się ponad 50 osób do testów. W nocy otwarta zostaje grupa Mamo Tato zagrajmy w RPG, założona przez Janusza Strzeleckiego, który planował już ten ruch wcześniej. Błyskawicznie tworzy się społeczność rodziców: pojawiają się recenzje, polecanki gier i dyskusje.

Październik – ochłonąwszy po pierwszym szoku, ekipą dyskutujemy o tym, jak zareagujemy na duże zainteresowanie. Zapada decyzja o powstaniu linii Fajerbol Junior, przy zachowaniu jednego sklepu na DriveThrueRPG. Jarosław Yarin Bomba publikuje na grupie dla rodziców świetny tekst o prowadzeniu dzieciom, który później pojawi się też na fanpage. Zaczynam pracę nad materiałami na stronę, chłopaki mi poświęcają mnóstwo czasu i zaangażowania. 30 października na Fajerbolu Juniorze pojawia się pierwszy post z pomysłem na sesję na Halloween.

Listopad – po uwzględnieniu uwag testerów (mnóstwo motywującego feedbacku) gra przechodzi końcową korektę (Karol i Sznurek robią świetną robotę) i skład (Skavenloft sam składa wszystkie gry i dodatki Fajerbola!). 20 listopada zostaje ogłoszona premiera. Choć fanpage ma zaledwie 150 fanów, wieści o grze rozchodzą się błyskawicznie: umożliwiają to dziesiątki udostępnień, polubień i komentarzy. Zasięg w ciągu jednej doby to kilkanaście tysięcy osób, liczba fanów rośnie. 22 listopada na stronie pojawia się dodatek Magiczne Krasnoludki, autorstwa 4-letniego Piotrusia Wrzoska. Społeczność wokół gry jest fantastyczna. Do końca miesiąca gra dociera m.in. do szpitala, domu dziecka, zastępu harcerzy, grają rodzice z dziećmi mającymi problemy ze skupieniem, wymową, czy chcący odciągnąć je od tabetów. Jestem szczęśliwa, choć trochę przytłoczona. Pomaga mi mój mąż i moja mama, zajmując się więcej Jagodą i umożliwiając mi pisanie nawet 2h dziennie.

2019

Styczeń – wydruk podstawki Jagodowego Lasu w miękkiej oprawie staje się faktem. Niestety, drukarnia zaraz po przyjęciu pieniędzy ogłasza upadłość. Ostatecznie daje się od nich wyegzekwować wydruk, ale ponieważ nie mają pracowników do oddelegowania, dostaję 200 egzemplarzy do samodzielnego posortowania, zszycia i przycięcia. Przyjeżdża moja mama (więcej o jej zasługach) i mój mąż. Trwa to trzy dni, aż mogę rozpocząć wysyłki i zdążę na ZjAwę!

Maj – Premiera mojej drugiej gry Syrenki i Trytony.

Zbiórka “Gry fabularne dla dzieci” – projekt Fajerbol Junior ma swój album, dotyczący zaplecza prac. Są tam też relacje ze zbiórki na wspieram.to, której organizacja trwała kilka miesięcy. Jej celem było wydanie Jagodowego Lasu i dodatków oraz gry Mistrz Baśni autorstwa Marcina Kubiesy. Marcina poznałam przez internet, gdy ogłosił prace nad swoją grą i prosił o feedback. Zgłosiłam się do pomocy, współpraca nam szła na tyle dobrze, że Marcin zaoferował mi dołączenie do jego zbiórki. Sama nie dałabym rady z tym wszystkim. Marcin wziął na siebie większość organizacji i okazał się kompetentną, słowną i bardzo pracowitą osobą. Ja pomagałam w miarę możliwości: promowałam w sieci, odwiedzałam Warszawskie sklepy, konwenty i kawiarnie dla dzieci. 21go czerwca zbiórka zakończyła się oszałamiającą kwotą 54 024 zł! Nie tylko byłam w stanie opłacić skład, grafiki, druk i resztę, ale nawet zainwestować w rozwój projeku. Tutaj moje podsumowanie zbiórki.Należy wspomnieć, że zbiórka spotkała się z olbrzymim wsparciem społeczności. Sypały się lajki, komentarze, udostępnienia, artykuły, filmiki, a także wsparcie patronów medialnych. Osobne oklaski dla fenomenalnej graficzki, która zajęła się też składem – Janki Soboty.Szczegółowy przebieg prac nad projektem tutaj.

25 listopada – kurier przywiózł mi podręczniki! Jagodowy Las ukazał się w wersji w twardej, złoconej okładce! Dwa dni podpisywałam i przygotowywałam egzemplarze dla Wspierających. W środę 27 listopada przyjechał po nie Marcin, a następnego dnia ruszyły wysyłki z siedziby mecenasa i dystrybutora projekty Strefy. Zbiórka zrealizowana w terminie!

2020

7 marca – premiera pierwszego dodatku do Jagodowego Lasu: Wesołych wypraw.